معاون اول قوه قضاییه: با به روز رسانی و دانش افزایی قضایی می توان به سمت قضاوت عادلانه حرکت کرد


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 1 آذر 1393
بازدید : 361
نویسنده : رسول رشیدی

معاون اول قوه قضاییه: با به روز رسانی و دانش افزایی قضایی می توان به سمت قضاوت عادلانه حرکت کرد

 

حجت الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي، معاون اول قوه قضاييه در مراسم تحليف كارآموزان قضايي دوره‌هاي 157،158،159 تهران و 62 قم به بیان برخی ویژگی‌های ضروری قضاوت پرداخت.

 

 

به گزارش ادره کل روابط عمومی قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي، معاون اول قوه قضاييه در مراسم تحليف كارآموزان قضايي دوره‌هاي 157، 158، 159 تهران و 62 قم با تسليت ايام شهادت حضرت امام سجاد(ع) گفت: قضاوت منصب حساس و مهم است كه مي‌تواند هم منصب نبي و وصي الهي باشد و هم افراد شقي می توانند وارد این منصب شوند.

 

وی افزود: افرادی که در این منصب مسئولیت دارند بايد در محضر الهي پاسخگو باشند.

 

اژه‌اي خاطرنشان کرد: حكومت و دستگاه قضايي موظف است بهترين، مستعدترين، مستلزم‌ترين و عالم‌ترين افراد را براي منصب قضاوت انتخاب كند.  خوشبختانه دستگاه قضايي و به تبع آن معاونت نيروي انساني اين كار را به صورت شايسته انجام مي‌دهد.

اژه‌اي در ادامه يادآور شد: براي كسب منصب قضاوت شرايطي مهم از قبیل عدالت، حلم، علم و... لازم است.

وی عدالت را از شرايط شرعي، قانوني و وجداني قضاوت دانست و گفت: اين معيار مهم حتي در نظامات غيراسلامي هم وجود دارد.

معاون اول قوه قضاييه در این مراسم خاطرنشان کرد: عدالت معياري است كه سبب مي‌شود حق‌ به درستي استيفا شود.

وي همچنين یادآور شد: دخالت ندادن عواطف نفساني و احساس در قضاوت سبب مي‌شود قاضي در کشف حقیقت موفق عمل کند. ملاحظه شرايط افراد در هنگام دادرسي و بررسي سوابق قانوني و اعمال تخفيف در چارچوب قانوني از اختیارات متصور شده قانونی برای قضات است.  

 

 

 

معاون اول قوه قضاییه در ادامه به بیان سایر ویژگی‌های ضروری برای قضات پرداخت و تاکید کرد: عالم بودن قاضي در قضاوت بسيار تاثيرگذار است.

وی افزود: قضات باسواد بايد وارد عرصه قضاوت شوند و روز به روز علم و دانش قضايي خود را افزایش دهند زیرا با دانش‌افزايي و تحقيق می توان به سمت قضاوت عادلانه حركت كرد. 

 

 

 

 

 

وي داشتن صبر و حلم را از ديگر شرايط يك قاضي خوب توصيف كرد و گفت: كم حوصلگي و شتاب زدگي در قضاوت آسيب جدي است كه مي‌تواند كشف حقيقت را به تاخير بيندازد.

معاون اول قوه قضاييه تكريم ارباب رجوع قضايي و رفتار مناسب با افراد را از ديگر معيارهای قضاوت دانست و گفت: برخوردها بايد بگونه‌اي باشد كه افراد و حتي متهمان و مجرمان به جامعه برگردند. 

وي ريزبيني و دقت را از ديگر شروط قضاوت دانست و گفت: چه بسا كم توجهي و بي ‌دقتي سبب شود فرد و در نهايت جامعه‌اي متضرر شود. بنابراين براي حركت در مسير عدالت بايد دقيق و ريزبين بود.

 

اژه ای دقت در فهم، تطبيق و برداشت قانون را بسيار تاثيرگذار دانست و گفت: در مواردي قاضي مي‌تواند براي فهم بهتر قانون مشورت كند و اين منافاتي با استقلال قضايي ندارد. قاضي بعد از رعايت مقدمات و مقررات قانوني و پس از کشف حقیقت باید انشا حكم و در نهایت قاطعانه عمل كند زیرا احتياط بي مورد و بيجا ضرورتي ندارد.  

 

 

 

 

 

 

 

وي اجراي قاطعانه قانون را در احكامي مانند احكام محارب و مفسد في الارض بسيار تاثيرگذار دانست و گفت:ْ در اين موارد بايد از الگوي عملي انقلاب حضرت امام خميني (قدس سره) سرمشق گرفت و ملاحظه بي مورد محلي از اعراب ندارد. 

 

 

 

 

اژه ای دقت به همراه سرعت در رسيدگي به پرونده‌های قضایی را تاثیرگذار دانست و گفت: در پرونده‌هايي كه نيازمند كار كارشناسي هستند طولاني شدن روند رسيدگي دور از انتظار نيست اما در بسياري از پرونده‌ها قاضی مي‌تواند با صرف مختصر زمان، كار رسيدگي را سرعت بخشد.

اژه‌اي در پايان خطاب به كارآموزان قضايي گفت: امر قضاوت نبايد امري عادي برايتان باشد، بدين معني كه قاضی نبايد در مواجه با افراد و مشكلات آنان با هر طبقه و قشري بي‌تفاوت شود و هميشه بايد در كارها حساسيت  و احساس مسئولیت وجود داشته باشد.

 

 

 





:: موضوعات مرتبط: اخبار قوه قضاییه , اخبار داخلی , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جامع ترین وب سایت حقوقی و آدرس biglawyer.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 494
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 496
بازدید ماه : 2239
بازدید کل : 314545
تعداد مطالب : 540
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

این صفحه را به اشتراک بگذارید تماس با ما




در اين وبلاگ
در كل اينترنت
چاپ این صفحه

RSS

Powered By
loxblog.Com